KEBIASAAN PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL ANTARA MAHASISWA KEPENDETAAN DAN MAHASISWA NON KEPENDETAAN YAYASAN ADVENT SURYA NUSANTARA

Joseph H. Sianipar, Kartini Hutagaol

Abstract


Penelitian  ini memaparkan kebiasaan mahasiswa dalam menggunakan media sosial antara mahasiswa kependetaan dan mahasiswa non-kependetaan. Dengan populasi mahasiswa Advent di Uni Barat, dan sampel penelitian adalah mahasiswa kependetaan dan non kependetaan antara lain mahasiswa  Ilmu Ekonomi, dan Akademi Keperawatan Surya Nusantara. Temuan dalam penelitian ini adalah mahasiswa non kependetaan memiliki persentase yang lebih tinggi dalam menggunakan media sosial dalam kehidupan sehari-hari.  Mahasiswa non kependetaan memiliki persentase yang lebih tinggi dalam menonton sinetron melalui media sosial setiap malam Minggu. Mahasiswa non kependetaan cenderungebih tinggi dalam  menonton film melalui media sosial. Mahasiswa kependetaan lebih memberikan waktu  dalam menggunakan jam  untuk  menyaksikan tayangan yang   memiliki konten pendidikan atau melalui webinar. Mahasiswa kependetaan lebih memberikan waktu untuk membaca Alkitab setiap hari.

Full Text:

PDF

References


Alabi, O.F. (2012). A Survey of Facebook addiction level among selected Nigerian

University undergraduates. New Media and Mass Communication, 10, 70-

Andreasen, C.S. (2015). Online social network site addiction: A comprehensive

review, Current Pharmaceutical Design, 20, 4053-4061.

https://doi.org/10.2174/13816128113199990616

Caplan, S.E. (2010). Theory and measurement of generalized problematic

Internet use: A two step approach. Computers in Human Behaviour, 26,

-1097. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.012

Chandra, D.T. & Rustaman, N. (2009). Perkembangan Pendidikan Teknologi

Sebagai Suatu Inovasi Pembelajaran Pada Pendidikan Dasar di Indonesia.

Jurnal Pengajaran MIPA. 14:37-50

Chou, H.T.G., & Edge, N. (2012). “They are happier and having better lives than I

am”: The impact of using Facebook on perceptions of other’s lives.

Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15, 117-121.

https://doi.org/10.1089/cyber.2011.0324

Griffiths, M.D (2012). Facebook addiction: Concerns, criticism, and

recommendations: A response to Andreassen and colleagues. Psychology

Repoorts, 110518-520. https://doi.org/10.2466/01.07.18.PRO.110.2.518-

Junco, R, (2012). The relationship between frequency of Facebook use,

participation in facebook activities, and student engagement. Computers

& Education, 58, 162-171.

https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.0004

Khadza, Fi Lesya. (2013). Cara Mudah Mengenal dan Membaca Karakter dan

Kepribadian Orang Lewat Internet. Jogya: Mantra Book.

Kuss, D. J., & Griffiths, M.D. (2011). Online social networking and addiction: A

review of the psychological literature. International Journal of

Environmental Research and Public Health, 8, 3528-3552.

https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0249

Lent, R.W., Brown, S.D., & Larkin, K.C. (1986). Self-efficacy in the prediction of

academic performance and perceived career options. Journal of

Counseling Psychology, 33, 265-269. https://doi.org/10.1037/0022-

33.3.265

Orth, U., & Robins, R.W. (2013). Understanding the link between low self esteem

and depression. Current Directions in Psychological Science, 22, 455-460.

https://doi.org/10.1177 /0963721413492763

Rosenberg, J., & Egbert, N. (2011). Online impression management: Personality

traits and concerns for secondary goals as predictors of self-presentation

tactics on Facebook. Journal of Computer – Mediated Communication, 17,

-18. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2011.01560.x

Starcevic, V (2013). Is Internet addiction a useful concept? Australian and New

Zealand Journal of Psychiatry, 47, 16-19.

https://doi.org/10.1177/0004867412461693

Wahjono, W. (2015) Peranan Penggunaan Teknologi Informasi Untuk

Memudahkan Transfer Knowledge Dalam Dunia Pendidikan. INFOKAM.

(Online) 11 Available at:

http://amikjtc.com/jurnal/index.php/jurnal/article/view/87. [Accessed:

Mei 2021].

Wang, Q. (2013). The autobiographical self in time and culture. New York,

NY:Oxford University Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.